Latest Movie :
#

Sumolah (2007) - DVDRip


Language: Malay | Genres: Action , Comedy | Subtitle: English



Sumolah (2007) [DVDRip] - MHOmuveez
PLOT:
Ramlee (Afdlin Shauki) seorang pemuda Melayu yang sukar mengekalkan pekerjaannya, lalu menyebabkan kekecewaan ibunya (Kartina Aziz). Pada suatu hari, Ramlee yang menganggur dan kesempitan wang ini bertembung dengan cabaran yang dikeluarkan oleh seorang pemilik kedai sushi bernama Honda (Patrick Teoh) untuk “makan seberapa banyak yang mampu – dalam had masa yang ditentukan”. Dengan perut lapar dan hati terdesak, Ramlee cuba mengharungi cabaran ini, lalu gagal. Sebagai sagu hati, Honda (Patrick Teoh) membenarkan Ramlee bekerja di restorannya untuk melangsaikan hutangnya.
Ramlee menjadi seorang kakitangan kedai Boleh Sushi, dan bertemankan Haris (Awie) dan Andy (Radhi Khalid). Ramlee juga terus tertarik kepada anak gadis Honda yang jelita bernama, Siti (Inthira Charoenpura), yang merupakan kacukan Jepun dan Melayu. Ramlee kemudian mula mempelajari erti mendapat pekerjaan yang bagus, serta sahabat dan keluarga yang baik.
Suatu hari Ramlee menyedari bahawa sebahagian kewajipannya sebagai kakitangan Boleh Sushi adalah untuk menyertai Kejohanan Sumo Amatur Persatuan Sushu Malaysia yang dianjurkan oleh pemilik restoran sushi berbangsa Jepun di Malaysia.


The rikishis lead by Ramlee (Afdlin) in the front
Sewaktu menyertai satu perlawanan persahabatan, Akira (Gurmit Singh), bekas teman lelaki Siti, memalukan Ramlee di khalayak umum. Setelah itu Ramlee mendapati bahawa dia telah terpedaya untuk bekerja di Boleh Sushi kerana Honda terdesak untuk mencari ahli ketiga bagi pasukan mereka.
Ramlee perlu membuat pilihan sama ada untuk terus bekerja dan berjuang untuk Boleh Sushi menjelang Kejohanan akan datang, atau berhenti kerja lalu mengecewakan sahabatnya. Dia berputus untuk menyahut cabaran itu lalu mula berlatih dengan rakan sekerjanya untuk perlawanan tersebut.

Ramlee menghayati erti perkataan bahasa Jepun nokotta – jangan sesekali putus asa, perlawanan masih belum ditentukan siapa yang menang. Selain itu, dia juga menyedari bahawa tidak kira apa keputusannya, adalah satu penghormatan besar baginya untuk berjuang. Akhirnya, cabaran Ramlee adalah untuk melepaskan alasan yang direkanya untuk kepentingan sendiri, lalu berjuang sampai habis, pantang berundur sebelum berlawan.
Share this article :

Post a Comment

 
Uploader : yat-isaboy
Copyright © 2013. Tonton Movie Online by Malaysian | MHOmuveez - All Rights Reserved
Tonton Movie Online by Malaysian | MHOmuveez
Proudly powered by Blogger